6 گام اساسی که در راه اندازی کسب و کارتان به شما کمک می کند

مهندسان

تقدیم به همه مهندسان ایران

درباره من
وبلاگ تخصصی مهندسان ایده ها و راهنمایی های مهندسی آماده همکاری در پروژه های شما کنترل پروژه.بازاریابی و فروش.ارزیابی.مدیریت منابع.
موضوعات
نويسنده :Mr Nateghi
تاريخ: سه شنبه 13 آبان 1393 ساعت: 1:7

 

 

 

6 گام اساسی که در راه اندازی کسب و کارتان به شما کمک می کند

 

اگر شما تصمیم گرفته اید که از امروز رئیس خودتان باشید و یک کسب و کار برای خود راه اندازی کنید اما هنوز نمی دانید که چه طور باید به این هدف بزرگ برسید این مطلب به شما کمک می کند که اولین قدم ها را دقیق تر بردارید. در این مقاله 6 گام اساسی برای شروع یک کسب و کار توضیح داده شده است.

اما اگر هنوز به این نتیجه نرسیده اید که باید کسب و کاری برای خودتان داشته باشید قبل از خواندن این مطلب حتما مقاله ما در مورد “9 دلیل برای اینکه باید از همین امروز به فکر راه اندازی یک کسب و کار برای خودتان باشید” را مطالعه کنید.

انجام دادن هر کار جدید خصوصا تغییر نحوه زندگی کاری و راه اندازی یک کسب و کار همواره با ترس همراه است. اگر شما هم با این حس رو به رو هستید نگران نباشید این ترس فقط  مختص شما نیست و همه کسانی که در حال حاضر در کسب و کار خود موفقند این ترس ها را تجربه کرده اند. حال سوال این است که چگونه می توان بر این ترس غلبه کرد؟ ترس همیشه به خاطر ناشناخته بودن مسیر است و اگر شما مسیر را برای خود روشن کنید راحت تر می توانید به هدف خود برسید. این 6 گام به شما در روشن کردن مسیر بسیار کمک خواهد کرد :

گام اول : مشخص کنید که چرا می خواهید یک کسب و کار راه اندازی کنید

اولین کاری که باید بکنید این است که هدفتان را به طور واضح مشخص کنید. با خودتان رو راست باشید و دلایلی که می خواهید از امروز یک کسب و کار جدید را شروع کنید را برای خود روشن کنید. حتی توصیه ما به شما این است که این اهداف را یادداشت کنید و در جایی قرار دهید که در روز چندین بار بتوانید آنها را ببینید. نیرویی که رسیدن به این اهداف در شما ایجاد می کند در مواجهه با مشکلات بسیار می تواند به شما کمک کند. دلهره را کنار بگذارید و با نیروی اراده برای رسیدن به هدفتان اولین قدم را بردارید. هر زمان که احساس ضعف یا خستگی کردید دوباره اهداف خود را مرور کنید و ببینید برای رسیدن به چه چیزی این مسیر را برگزیده اید. نتیجه شگفت انگیز خواهد بود، پس از هر بار مرور اهدافتان شما در خود نیرویی عجیب برای جلو رفتن احساس خواهید کرد. اگر هنوز برای شروع این مسیر به یقین نرسیده اید اینجا را مطالعه کنید.

گام دوم : نوع کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید را مشخص کنید

دومین گام انتخاب نوع کسب و کاری است که می خواهید راه اندازی کنید. زمانی که من با افراد در مورد تصورشان در مورد راه اندازی یک کسب و کار صحبت می کنم بسیاری از آنها فکر می کنند که راه اندازی یک کسب و کار یعنی اختراع کردن یک چیز جدید یا عرضه یه محصول نو آورانه، بعد با نا امیدی با خود می گویند من توانایی همچین کاری را ندارم. در صورتی که اگر به دنیای اطراف خود نگاه کنید درصد بسیار ناچیزی از کسب و کارها نو آورانه هستند. بسیاری از آنها همان محصولات موجود را به طریقی دیگر عرضه می کنند. یک مثال ملموس بستنی دومینو است. وقتی محصولات این شرکت را که حدود یکسال است در این عرصه به طور جدی وارد شده است با رقیب با قدمت خود یعنی میهن مقایسه می کنید هیچ تفاوت فاحشی بین آنها نمی بینید ولی دومینو وارد بازار شد و همان محصول قبلی را به بازار فقط به شکلی جدید عرضه کرد و در حال حاضر رقیبی جدی برای میهن باسابقه محسوب می شود.

به اطراف خود به دقت نگاه کنید ببینید دوست دارید وارد چه حوزه ای بشوید. مثلا در حوزه مواد غذایی، پوشاک، لوازم منزل، حوزه الکترونیک و یا ….

برای این انتخاب ابتدا حوزه های کاری مختلف را برای خود لیست کنید و سپس به سوالات زیر به دقت پاسخ دهید :

  • چه قدر به این فیلد کاری علاقه مندم؟
    فیلدی را انتخاب کنید که به کار در آن علاقه مندید
  • آیا آنچه که من عرضه میکنم یک نیاز ضروری برای مشتریان است یا یک نیاز ثانویه؟
    با توجه به اوضاع اقتصادی کشور کالاهای ضروری در اولویت قرار دارند
  • بزرگی بازاری که می خواهم وارد آن شوم چه قدر است؟
    بازاری را انتخاب کنید که طیف وسیعی از مشتریان را در بر بگیرد
  • آیا بازار هنوز کشش لازم را دارد یا اشباع شده است؟
    بازارهایی با رقابت فشرده برای شما که اولین تجربه خود را پشت سر می گذارید مناسب نیست
  • برای راه اندازی یک کسب و کار در این حوزه به چه قدر سرمایه نیاز است؟
    برای شروع کسب و کاری را انتخاب کنید که راه اندازی آن سرمایه زیادی نمی خواهد

گام سوم : برای خود یک نقشه تجاری (Business Plan)  تهیه کنید

احتمالا با شنیدن عبارت Business Plan الان اخم های شما در هم رفته است و در حال این گفتگوی درونی با خود هستید : “اینم یه مقاله غیر کاربردی دیگه با کلمات قلمبه سلمبه” ولی اصلا نگران نباشید. Business Plan یا نقشه تجاری هیچ چیز عجیب و پیچیده ای نیست ولی وجود آن یکی از مهمترین  ضروریات راه اندازی یک کسب و کار است. نقشه تجاری به شما کمک می کند که شرایط کسب و کار را برای خود روشن کنید و بتوانید در آینده میزان دسترسی به اهدافتان را بسنجید. برای نوشتن یک Business Plan کافیست به سوالات زیر پاسخ دهید :

کسب و کار شما چه برتری ای نسبت به کسب و کارهای مشابه دارد؟ چه میزان سرمایه برای راه اندازی کسب و کارتان نیاز دارید؟ هزینه های جانبی (ثابت و متغیر) چه قدر هستند؟ بازار هدف شما کدام مشتریان هستند؟ قیمت و سود محصولاتی که می خواهید عرضه کنید چه قدر است؟ چه میزان باید فروش داشته باشید تا هزینه های اولیه پوشش داده شود؟ بعد از چه مدت به سود آوری خواهید رسید؟ محصول شما چگونه به دست مشتری خواهد رسید؟

گام چهارم :  رقیبان خود را بشناسید

حال که نسبت به شرایط کار خود اطلاعات لازم را کسب کردید باید به سراغ رقبا بروید و وضعیت رقبای خود در بازار را بررسی کنید. تقریبا شما هیچ تجارتی را نمی توانید راه اندازی کنید که در آن بدون رقیب باشید. نکته اساسی این است که تعداد رقبای شما به نسبت بزرگی بازاری که وارد آن شده اید چه قدر است؟ ممکن است تعداد رقبا در یک بازار زیاد باشد ولی این بازار این قدر بزرگ باشد که هنوز ظرفیت برای ورود به آن بسیار باشد.

گام پنجم : مقدمات لازم برای شروع کسب و کارتان را مشخص کنید

در این مرحله باید مشخص کنید که برای شروع کارتان به چه چیزهایی احتیاج دارید. اگر احتیاج به مکانی برای راه اندازی کسب و کارتان دارید باید مکان و ابعاد آنرا مشخص کنید. اگر کسب و کار شما الکترونیکی است باید مشخص نمایید سایت اینترنتی شما چگونه راه اندازی و پشتیبانی می شود. وسایل و ابزار لازم برای شروع کسب و کارتان چه چیزهایی می باشند و چکونه باید آنها را تهیه کنید و هر آنچه که برای شروع کار به آن نیازمندید را تعیین نمایید.

گام ششم : آستین ها را بالا بزنید و کسب و کار خود را شروع کنید

به شما تبریک می گویم اگر تا این مرحله پیش آمده اید پس تنها یک گام برای وارد شدن به دنیای مهیج تجارت فاصله دارید. اینکه آنچه را که گرد آورده اید و اطلاعاتی را که کسب کرده اید عملی کنید. یک نکته اساسی برای شروع هر کسب و کاری وجود دارد و آن تلاش و خواستن است. تصور نکنید که برای راه اندازی تمامی کسب و کارها به سرمایه زیاد یا یک ایده فوق العاده نیاز است. شما حتی با همین پس انداز  اندک خود می توانید یک کسب و کار کوچک راه بیندازید و سپس با تکیه بر آموزش و تجربه ای که اندوخته اید آنرا گسترش دهید. مهم این است که بخواهید شروع کنید و برای این خواستن خود تلاش کنید و وقت و انرژی صرف نمایید. از مشکلات نترسید و ایمان داشته باشید که آنها که یاد میگیرند و از آموخته های خود استفاده کنند موفق خواهند بود.

اگر شما هم تجربه یا نظری در خصوص راه اندازی یک کسب و کار دارید با ما و دیگر دوستان خود در کامنتهای ذیل این مطلب به اشتراک بگذارید

 

 

 


Get our toolbar!

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

تازه ترين مطالب
لينک هاي مفيد
ابزارک هاي وبلاگ